Brugerlogin

Indtast dit brugernavn og kodeord her for at logge ind på websitet:
Log ind

Har du glemt dit kodeord?

 

Alteret

Landmandens første udsmykning

Kunstneren bag alteret var den 42-årige Knud Lollesgaard, som lige var vendt hjem fra et studieophold i Ravenna i Italien. Det var hans første store arbejde som kunstner og endda med temmelig kort varsel. Han var egentlig landmand, drev en gård ved Hørsholm og debuterede først som maler som 39 årig. Og så var han grandfætter til Odenses nuværende citychef (2004), major Johannes Lollesgaard.

Da Hans Tausens Kirke skulle udsmykkes, arbejdede han i Kunstakademiets skole for fresko og mosaik som assistent for professor Risebye. Hans bror, tegner og grafiker Hans Lollesgaard, udstillede i påsken 1954 på Filosofgangen i Odense og havde læst sammen med akitekt Erik Lehn Petersen. Det var egentlig ham, der skulle have haft opgaven.

"Men han ringede en dag til mig og sagde, at det vist var bedre, at jeg fik den. Jeg gik alligevel inde på freskoskolen og tumlede med den slags", forklarede Knuds Lollesgaard i Fyns Socialdemokrat.

Knud Lollesgaard fik opgaven 24. januar og blev først glad, men smilet stivnede, da han hørte, at mosaikken skulle være færdig to en halv måned senere. Viereck krævede, at der skulle bruges italienske glasstifter, og det ville tage en måneds tid alene at få sendt glasstifter hertil fra Italien.

Den fortivlede kunster spurgte professor Risebye om råd. Han havde til alt hel nogle stifter liggende, der var blevet tilovers fra den store glasmosaik ved teatret Stærekassen i København. Samtidig tilbød han at komme til Fyn sammen med maleren Erik Møller og give en hånd med. Så på den måde er Hans Tausens Kirke nært beslægtet med et kendt københavnsk teater.

De tre kunstnere nåede lige akkurat at blive færdig med forsiden af alteret til indvielsen. De to sider på alterbordet var ikke færdige før til sankthans. Til venstre ses duen som symboliserer helligånden og dåben, og til højre de græske forbogstaver i navnet Kristus, CH, R, X og P samt bogstaverne alfa og omega, som betyder at kristus er begyndelsen og slutningen.

Kilde: "De levende stene"  af Hans Faarup, 2004